Ze Strážnice do New Yorku

12. 1. 2015 | Rubriky: 2014,Články,Rock & Pop

Zcela převratný přístup k moravským lidovým písním přináší projekt Dálava, který vznikl ve Spojených státech. Jméno kytaristy Arama Bajakiana prozrazuje arménský původ, ale k jeho hudebním partnerům ale patřili rockem a jazzem odchovaní tvůrci jako Lou Reed, Marc Ribot a John Zorn. Julia Úlehla studovala operní zpěv a pracovala s experimentálním divadlem. Jejím pradědečkem byl sběratel dobře známý mezi moravskými folkloristy, Vladimír Úlehla, který byl navíc renomovaným přírodovědcem. K zápisu lidových písním přistupoval s vědeckou přesností a respektoval jejich rytmické detaily. Dvojice Dálava zasazuje Úlehlovy transkripce do zcela nového zvukového rámce – místo cimbálu a houslí slyšíme vzájemně propletené vrstvy kytarových tónů. Pro Vladimíra Úlehlu byl sběr melodií paralelou biologického výzkumu: písně považoval za živé organismy, které se přizpůsobují novému prostředí a zároveň jej mění. “Tuhle pradědečkovu myšlenku jsme s Aramem převzali, písně jsme vlastně transplantovali do nového kontextu,” říká Julia. “Jsou to semínka, která cestovala přes moře a prošla transplantaci do bláznivého prostředí New Yorku.”

Psáno pro Rock & Pop, 2014/10


Rubriky

Poslední články