Digest

 
1. Úvodní přednáška
 

1. příčina: vliv totality
2. příčina: změny v trendech
3. příčina: změny v hudebním průmyslu
= výsledek: World music / Světová hudba
+ WM není novodobým fenomenem

 
2. Migrace Romů do Evropy
 

Počet Romů v Evropě:
3 milliony (Encyclopedia Britannica)
12 millionů (dle odhadů romských organizací)
400 000 Romů zahynulo v koncentračních táborech za 2. světové války
(odhad: 200 000 – 1 500 000)
—————————————————————————————————————
6. květen
Svatý Jiří
Djurdjevdan (srbsky, chorvatsky)
Ederlezi (romsky)

 
3. Maghreb (a)
 

Berbeři (Maroko)
Tuaregové (Sahara)
Kabylové (Alžír)

Nejslavnější Berbeři:
Goliáš (biblická postava)
Septimus Severus (římský císař)
Sv. Augustin (narodil se v Libyi)

– původní obyvatelé Berbeři
– 711-1492 maurská okupace Andalusie
– Ziryab z Bagdádu,
822 na maurském dvoře v Cordobě položil základy andaluské hudby
forma: nouba

tónové řady, mody:
raga (Indie)
maqam (střední Východ)
durové či mollové stupnice

nouba, forma andaluské hudby
paralely nouby:
dastagh (Irán)
suita (Evropa)

Hudební styly:
– berberská hudba (rituály, pištci z Jajouky)
– andaluská hudba (sofistikovaná, koncertní)
– rai (multikulturní fuze z Alžíru), Khaled
– chaabi (šaabi), současný lokální pop
– Gnawa, náboženská bratrstva potomků černošských otroků
– sefardské písně (židovské)

Gibraltar = Jebel Tariq

1492, dekret královny Isabelly o odsunu všech Muslimů a Židů

Om Kalthoum, nejslavnější zpěvačka arabského světa
(1904-1975)

loutna oud,
tamburina (rámový buben) bendir nebo tar
rebab, kemenče
bubínek darbuka

Emil Zrihan, židovský kantor z Maroka
William Burroughs, Nahý oběd
vesnice Jajouka, pohoří Riff
přístav Tanger
Paul Bowles

Brion Gysin
Brian Jones

Dřevěné dechové nástroje:

jednoplátkové
– klarinet

dvojplátkové
– hoboj
– šalmaj
– zurna (Turecko)
– duduk (Arménie)
– bombard (Bretaň)
– ghaita (Jajouka)

V každé kultuře ještě panuje dualita: nástroj jisté rodiny existuje v “tiché” podobě k hraní uvnitř, a k “hlasité” podobě k hraní venku, ve vojenských kapelách, atd. Proto mohou mít třeba i spřízněné nástroje velmi odlišný zvuk.

Dvojplátkové píšťaly se používají i v dudách, a pro dudy existují v evropských jazycích dva názvy: duda anebo gajda, spřízněnost tedy dokumentuje i název ghaita.

Bachir Attar
Rai
cheikh, “ctihodný muž”
Cheikha Rimitti
Bellemou Messaoud
pop-rai
cheb, “mladý”
Cheb Khaled |

Píseň Ya Rayah, zpívá: Rachid Taha (Alžír)
Skladbu natočil též Emil Zrihan (Izrael) .
Autor: Alžířan Dahmane El Harrachi (1926-1980)
Téma: zasvěcené varování těm, kdo chtějí odejít do exilu

Nástroje Gnawů:
guimbri (event. sintir) basová loutna se 3 strunami
karkabus, kovová chřestidla
bubínky
hlas
pestrobarevné oblečení

 
4. Maghreb (b): spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
 

(- otrokářské výboje Arabů napříč Saharou, dobytí Timbuktu,
– černošská diaspora v Maroku,
– náboženská bratrstva Gnawa a jejich rituály, projekce do výtvarného umění.
– Hudba Tuaregů, pouštní festival na Sahaře,
– vliv na styl britských kytaristů (Justin Adams, Robert Plant).)

 
5. Západní Afrika,
 

Ghanská říše, kulminace 1050

Mali – kulminace 1324
zakladatel: Sunjata Keita,

Songhai – kulminace 1520

Další africké říše následovaly až do konce 19 století,
V době 1895 do 1958 francouzská kolonizace

Sunjata Keita
Epos o sjednotiteli a vládci Malijské říše v 13 století.

Manding
Griot
Jali, djeli, jeli (muž)
Jelimuso (žena)
– tlumočník řečník aktivní hudebník
– básník historik genealog (znalec rodokmenu předků)

Nástroje západní Afriky
bala, balafon (dřevěný xylofon)
ngoni, 4 či 5 strun
kora, 21 strun
donso ngoni (lovecká harfa, posvátná) 3 struny,
kamale ngoni – 6 strun
bolon, basová loutna
tama, muvící buben

Griotská jména
Kouyate
Diabate (F) / Jobarteh (En, Gambie)
Tounkara
Sissoko

 
6. Indie
 

Indie, Pakistán, Bangladéš, Nepál, Sri Lanka.
Dynastie Mughal
Sangeet = hudba ale i tanec a drama

Yehudi Menuhin
Ali Akbar Khan
Alla Rakha
Ravi Shankar

Raga / raag
Ustad = titul používaný v Pakístánu
Pandit = v Indii

Nástroje:

Tabla
Tabla Tarang
Sitar
Sarod
Tampura

Žánry
– lidová hudba, příklad: bhangra
– spirituální, příklad: qawwali
– populární – příklad: filmová hudba
– lehká klasika, příklad: ghazal (v češtině někdy gazel)
– klasika (ragy, dhrupad)

Ghazal (v češtině někdy Gazel)
sufi

Nusrat Fateh Ali Khan 1948 – 1997
Bombaj (Bollywood)
Asha Bhosle
bhangra

 
7. Tradiční autentická lidová hudba v Evropě, folklór, folklórismus
 

Otázka autentičnosti

Metamorfózy do vážné hudby a do folklóru.
Dvořák, Janáček, Bartók

Keltská hudba: Irsko, Skotsko, Bretaň

Sever: Finsko, Karélie, Estonsko

Regionální styly ve Španělsku: Baskicko, Galicie, Katalánsko, Andalusie

pandereitas (Galicie),
Kepa Junkera (Baskicko)
txalaparta (Baskicko)
rembetika (Řecko) |

Polyfonie na Sardinii, Korsice i evropské pevnině

písně runo
Kalevala
Elias Lönnroth
orlice Kokko
Bohyně vzduchu Ilmatar
Värttinä

Sámové
joik
Wimme
Mari Boine

 
8a. Kavkaz
 

Jivan Gasparyan (Arménie)
mugham
makam
maqam
dastagh

nástroje:
kemenče
tar

Alim Qasimov (Azerbajdžán)

 
8b. Čína, Sibiř
 

sheng – ústní varhany, v Číně i jihovýchodní Asii
suona – hoboj s pronikavým zvukem
erhu – housle se dvěma strunami, na které se hraje ve svislé poloze)
sanshin – banjo
– existuje i na Okinawě
zheng – citera (příbuzný nástroj: koto v Japonsku)

kvartet QING MEI JING YUE

Rju-kju
Okinawa
Nenes

brumle
jew’s harp
temir-khomus

Tuva,
Altaj,
Mongolsko
Khakassie

Sakha = Jakutsko

Hrdelní zpěv, gorlovoje pjenije, throat singing
bifonie,
alikvotní zpěv

khöömei,
sygyt,
ezengileer,
borbangnadyr,
kargyraa.

Indonézie
gamelan

 
9. Regionální styly Severní Amerika
 

Americké regionální tradice: cajun, zydeco, blues, gospel, spirituály.
Klezmer v USA

Akádie
Acadien
(e-keidžn) = Cajun

fazole
Les Haricots
(l-zariko) = Zydeco

 
10. Karibik, Latinská Amerika
 

Synkretická afrokatolická náboženství
santeria (Kuba)
candomblé (Brazílie)
orishas

habanera,
tango
son
salsa.
guajira

tamboo bamboo bands,
steel drums
ping pong (soprán)
kytara (alt)
cello (tenor)
boom (bas)
– liší se počtem laděných plošek
od 32 (ping pong) do 2 (boom)

Kolumbie – cumbia
salsa

Akordeon je rozšířený i v dalších latinskoamerických stylech:
– merengue, z Dominikánské republiky, rytmus z Haiti, nástroj z Evropy
– v Mexiku a na mexicko-americkém pobřeží
– v brazilském stylu forró
– ve stylu chamamé z vnitrozemí Argentiny
– v tangu v Argentině a Uruguay se užívá bandoneon

Haiti – compas
Boukman Eksperyans

Brazílie:
samba, bossa nova
Joao Gilberto
Música Popular Brasileira, MPB
tropicália. Gilberto Gil, Caetano Veloso
Amazonie, Marlui Miranda
Fernanda Abreu
Suba, Cibelle – Sereia

Argentina
tango, bandoneon
Astor Piazzolla, Nadia Boulangerová
chamamé, Chango Spassiuk

Peru
Susana Baca
Black Peru

Mexiko
Chavela Vargas