All Along The Watchtower: Hendrixova coververze se jako bumerang vrací k Dylanovi.
29. 3. 2021 | Rubriky: 2020,Články,UNI
V říjnu 2020 věnoval časopis UNI celé číslo Jimi Hendrixovi. Zde je třetí ukázka.
Dylanova skladba All Along The Watchtower patří k unikátům rockové historie. Zatímco coververze jiných jeho písní potvrzovaly, že Dylanově individualistickému pojetí se málokdo jiný vyrovná, All Along The Watchtower byla výjimkou. Dodnes to je jeden z nejvypjatějších Dylanových “rébusů”, a to nejen díky obsahu, ale i načasování. Během 18 měsíců, v letech 1965-1966, procházel Dylan nejstrměji stoupající křivkou své dráhy, a vydal tři zásadní alba rockové éry: Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited a Blonde on Blonde. Pak nastal tragický zlom. Dylan se těžce zranil na motorce, a po roce a půl rekonvalescence a izolace od veřejnosti se vrátil s albem John Wesley Harding. Ostrou bluesovou kombinaci kytary a varhan nahradil průzračný zvuk ve stylu country, surrealistické gejzíry metafor vystřídaly jemně ornamentované příběhy. Dylanovi skalní fanoušci znejistěli. Klíč, jímž dešifrovali dřívější Dylanovy texty, najednou přestal platit. Naoko byl nový Dylan až příliš snadno čitelný, ale pod povrchem se skrývaly šifry dosud neprolomené. Paul Williams, průkopník rockové kritiky, v knžce Outlaw Blues píše: “Tohle nové album (…) se poslouchá tak snadno… Všechna slova bez problému vstřebáte a rozpoznáte jejich dosah… ale brzy poté dostanete husí kůži a ptáte se: Co tím myslel doopravdy?” Trik je i v tom, že kumulaci metafor dřívějších textů vystřídala zdrženlivost, umění náznaku, tedy unikátní kvalita anglického jazyka zvaná “understatement”.
Pro Hendrixe bylo ovšem Dylanovo pojetí jen mezičlánkem v dalším tvůrčím procesu. Způsob, jakým Hendrix píseň zpracoval, zpětně inspiroval jejího autora natolik, že sám svůj přístup ke skladbě navždy změnil. V rozhovoru roku 1995 Dylan prohlásil: “Dostalo mě to, Hendrix měl úžasný talent, dokázal uvnitř písně najít nové věci a energicky je rozvíjet.”
Studiovou nahrávku All Along The Watchtower vydal Dylan na albu John Wesley Harding roku 1967. Když pak v lednu 1968 ve studiích Olympic v Londýně natáčel Hendrix poslední album svého života, Electric Ladyland, Dylanův management mu, v rámci běžných zvyklostí, nahrávku All Along The Watchtower poskytl jako nabídku k rozšíření repertoáru. V prvotní verzi hraje Hendrix kytarové party a baskytaru, přídavné nástroje natočil tehdejší kytarista a multiinstrumentalista Rolling Stones, Brian Jones. Hendrixův zvukař Eddie Kramer vzpomíná, že díky Hendrixově nespokojenosti s výsledkem pak nahrávka prošla dlouhým procesem úprav. Dylan zpíval skladbu naživo poprvé až v lednu 1974, a během pokračujícího turné, koncert po kncertě, se prý ve svém pojetí průběžně přibližoval Hendrixově verzi. Roku 1985, v průvodním textu své kompilace Biograph, Dylan píše: “Hendrixovu verzi mám rád od jeho smrti a sám ji hraju podle něj. Zajímavé je, že kdykoli skladbu zpívám, vnímám to jako určitý druh pocty vůči Hendrixovi.”
Nejnápadnější zvláštností textu je, jak si Dylan zahrává s posloupností děje. Britský literární kritik a oxfordský profesor Christopher Ricks upozorňuje, že v závěru poslední sloky příběh jakoby začíná znovu. Posuďte sami (překlad PD):
Musí odtud být nějaká cesta
Řekl vtipálek lupiči
Je tu příliš mnoho zmatku
Sedláci orají má pole
Žádná pravidla tu neplatí
Slovo nikdo nedrží
Není důvod ztrácet klid
Pronesl lupič laskavým tónem
Mezi námi je spousta těch
Kdo si mysli že život je jen vtip
Ale tohle máme my dva už za sebou
Tohle nám není souzeno
Začněme mluvit bez falše
Čas se nám krátí
Kolem strážní věže
Princové drželi hlídku
Ženy vcházely a vycházely
Bosé služebnictvo též
A z mrazivé dálky proniklo skučení divokého kocoura
Dva jezdci se blíží
Vítr se dal do kvíleni
Kolem strážní věže
Slovník, který tu Dylan používá, tedy jezdci, hlídky, princové, není to vlastně jazyk starověkých textů, včetně Starého zákona? Biblické souvislosti Dylanových písní jsou téma nejen časté, ale i zajímavé. Zde je srovnání (pramen www.bible21.cz)
Izaiáš 21:9 Ortel nad Babylonem pramen
Toto mi řekl Pán:
“Jdi hlídku postavit,
ať ohlásí, co uvidí!
Spatří-li jezdce,
jak po dvou blíží se,
jezdce na oslech,
jezdce na velbloudech –
ať je sleduje pozorně,
velmi pozorně!”
Strážný zvolal:
“Na stráži, pane, stojím den co den,
každičkou noc jsem na hlídce.
Hle, vidím jezdce přijíždět,
dvojice mužů blíží se!”
Psáno pro UNI, 2020/10