Brazilské otazníky
18. 1. 2016 | Rubriky: 2015,Články,Rock & Pop
Nástup bossa novy před více než půl stoletím je logicky vnímán jako úspěšný export brazilské hudby do světa – ale prvním impulsem k tomuto průlomu byl naopak vývoz amerického jazzu do ciziny. Na jaře 1961 vyslala americká vláda kytaristu Charlie Byrda na turné do jižní Ameriky, americký jazz byl chápán jako politicky prospěšný nástroj. Po návratu pustil Byrd zbrusu nové nahrávky s tehdy ještě neznámou bossa novou saxofonistovi Stanu Getzovi. Když pak v dubnu 1962 Getz s Byrdem vydali album Jazz Samba, nový styl se začal pomalu, ale vytrvale šířit. Na podzim proniklo album do žebříčku, v březnu o rok později obsadilo první místo, a v žebříčku se udrželo celkem 70 týdnů. Znalci často poukazují, že brazilská vlna měla silný potenciál otisknout se do světového vývoje mnohem hlouběji. Proč k tomu nakonec nedošlo? Anglii právě tehdy ovládl jiný, ještě silnější fenomen, a sice Beatles.
Psáno pro Rock & Pop, 2015/5