Hedvábná stezka prodloužena až kořenům blues
26. 12. 2016 | Rubriky: 2016,Články,Rock & All
V crossoverových projektech čínsko-amerického violoncellisty Yo-Yo Ma zatím dominovalo asijské vnitrozemí. Když roku 2000 založil Silk Road Ensemble, cílem bylo zviditelnit stylově i národnostně pestré tradice Hedvábné stezky, která od dob antiky spojovala východ Středozemního moře s Čínou i Japonskem. Odborníci řadí Hedvábnou stezku do fenoménu tzv. “ekonomického koridoru”, což je oblast s lepšími možnostmi výdělku i přístupem k informacím, která láká nejen kupce či řemeslníky, ale též umělce. Hedvábnou stezkou proudilo mezi kontinenty nejen zboží, ale též myšlenky, vynálezy a hudební nástroje. Nové album Silk Road Ensemblu vyšlo koncem dubna pod názvem Sing Me Home, a je fiktivním rozšířením antické trasy karavan o námořní dopravní cesty. Album zahajuje čínská hráčka na loutnu pipa Wu Man, po ní následuje stará irská melodie O’Neill’s Cavalry March či pouštní blues s malijským virtuozem na koru Toumani Diabatem. Klíčovým momentem alba je ovšem bluesový standart St. James Infirmary se zpěvačkou Rhiannon Giddens, která začínala v kapele Carolina Chocolate Drops orientované na archaické tradice severní Ameriky. S klasicky založeným Silk Road Ensemblem ji spojuje důležitá okolnost – původně totiž studovala operní zpěv.
Psáno pro Rock & All, 2016/5