Hudba v pražské globální vesnici
21. 12. 2015 | Rubriky: 2015,Články,Rock & Pop
Současné hudební subkultury se často objevují v hledáčku antropologů a muzikologů, kteří vytvářejí poučná srovnání – třeba mezi šamanskými rituály a elektronickými tanečními festivaly. Laik by tipoval, že nejplodnějším terénem k takovým studiím budou chudinské čtvrti brazilských velkoměst nebo přistěhovalecké komunity New Yorku či Paříže. O to větším překvapením je kniha Pražské hudební světy desetičlenného autorského teamu pod vedením Zuzany Jurkové z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, která přehledně mapuje zdejší scénu. Skvěle se čte, odbornou fundovanost vyvažuje epické podání. Úvodní kapitola sleduje aktivity pražských menšin – od nejrůznějších podob romské hudby (včetně výpravných koncertů pro turisty) přes oslavy Čínského nového roku se zpěvačkou Feng-yün Song až k plesu ukrajinské komunity. Zbytek celkem 300 stránkové knihy nabízí další konfrontace vžitých modelů se změnou: autoři nás zavedou za Plastiky na podium Národního divadla, na seminář Českého rozhlasu o hudební náplni Radiožurnálu, i za elektronickou trance music do Crossu. Kniha funguje v několika rovinách: jako kulturní deník pražského hudebního dění posledních let, i jako přínosná alternativa kulturních periodik, z nichž se dlouhodobě vytrácí pohled nezávislý na trendech. Jurková a její fundovaný team nabízejí osvěžující čtení. Trendy, které jiní povyšují na evangelium, hravě dešifrují a zasadí do širšího kontextu, aniž by vynášeli osobně zabarvené í soudy. Knihu vydalo Karolinum, www.cupress.cuni.cz .
Psáno pro Rock & Pop, 2015/4