Návrat iránské vizionářky
25. 4. 2011 | Rubriky: 2011,Články,Rock & Pop
Mantinely, mezi nimiž se pohybuje v USA žijící iránská zpěvačka Sussan Deyhim, mají úctyhodné rozpětí: od elektroniky a experimentů s hlasem až po spirituální texty středověkých sufijských básníků, jejichž humanismus a tolerance je v ostrém protikladu s brutalitou současných fundamentalistů. To vše se zpěvačce podařilo před deseti lety spojit v jeden kompaktní celek na albu Madman Of God, po němž následovala série společných projektů s dalšími umělci včetně jejího manžela, skladatele Richarda Horowitze, který je mimochodem i autorem soudtracku k českému filmu Tobruk. Před dvěma lety plánovala Sussan Deyhim koncerty ve své vlasti, kde je už 30 let ženám upíráno právo veřejně vystupovat jako zpěvačky, ale vše zmařily povolební nepokoje a ozbrojené zásahy iránského režimu. Sussan Deyhim v té době kontaktoval management skupiny U2, která hledala cestu, jak iránské opoziční Zelené hnutí podpořit na svém turné. Bono si po dohodě od zpěvačky vypůjčil pasáž z alba Logic of Birds, které natočila roku 2008 spolu s Horowitzem, a zakomponoval ji do úvodu stěžejního čísla repertoáru U2, Sunday Bloody Sunday. Tuto skladbu vydali U2 roku 1983 k uctění krvavé srážky mezi britskými ozbrojenci a civilní demonstrací v irském městě Derry, a pro turné roku 2008 ji aktualizovali s ohledem na krvavé střety v Iránu.
“Ta pasáž obsahuje 30 až 40 hlasů navršených na sebe,” říká Sussan Deyhim o křišťálově průzračné a emocionálně velmi silné skladbě Beshno Az Ney / Windfall, která U2 tolik zaujala. Zpěvačka se rovněž rozhodla, že se k ní vrátí, a znovu ji zařadila na svoji letošní novinku City Of Leaves, která je jejím prvním sólovým albem po desetileté pauze. Kombinuje na něm elektroniku, fascinující hlasové struktury i minimalistické rytmické plochy, výsledek není příliš vzdálený hudbě, s níž v 70. letech přišla francouzská avantgardní skupina Magma.
Výňatek z článku v Rock & Pop, 2011/4