Přednášky
Světové hudební kultury
Archivní web předmětu přednášeného na Fakultě humanitních studií UK 2002-2012.
Společenské souvislosti světové hudby pro nehudebníky
Dějiny, současnost, hudební ukázky
Archivní video, live demonstrace s hudebníky
Studenti mají slevy na vybrané kocerty série Respect Plus
přednáší Petr Dorůžka
Podrobný plán přednášek posledního realizovaného semestru je zde
!! Textové podklady + videa díl 1-6 zde
!! Textové podklady + videa díl 7-12 zde
Zhuštěné textové podklady (digest) z přednášek zde
Doplňující studijní webové odkazy najdete zde
Zadání semestrální práce najdete zde
Vybrané práce z předešlých semestrů najdete zde
Témata:
Maroko, spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
Arabská, židovská a andaluská hudba
Západní Afrika, griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji.
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Skandinávská specifika, Värttinä, Sámové
Keltská hudba, regionální evropské styly
Hudba španělsky mluvícího světa, Kuba, Peru, cumbia, son, vallenato.
Interakce mezi hudbou a politikou, folklor ve službách totality
Brazílie, samba, forró, bossa nova, elektronika ze Sao Paula
Kde:
Fakulta humanitních studií UK
multimediální učebna 6020, 6. patro
U Kříže 8
158 00 Praha 5 Jinonice
metro Jinonice (mapa)
Kdy:
středa 12.30-13.50
Světové hudební kultury na oficiálním webu Fakulty humanitních studií UK
Předběžný plán přednášek, jaro 2012
středa 22 února 2012
Romská diaspora v Evropě, spektrum hudebních stylů od Radžastanu přes Balkán až po Španělsko.
Současná romská hudba, autentické zvukové i obrazové záznamy z Rumunska, paralely s černošskými bluesmany a bělošskými etnografy-sběrateli z bavlníkových plantáží.
Fenomén world music, kontext, příčiny, současný stav:
– vliv totality
– změny v trendech
– změny v hudebním průmyslu
– výsledek: World music / Světová hudba / Weltmusik / Wereld Muziek / Musiques du Monde / Мировая музыка
– “Pluralitní” kultura, world music nikoli jako žánr ale jako pohled
– proč ne “etnohudba”
Migrační trasy, WM není novodobým fenomenem
– Hedvábná stezka, Evropa ve středověku, kulturní výměna s Orientem.
– Trubaduři v Evropě a jejich paralely v Orientu
– Současná Evropa, migrace, kulturní evropocentrismus
– migrace, diaspora a hudební vývoj: irská hudba v USA a Kanadě, klezmer v USA, blues a jazz v USA.
– etnické čistky, rembetika a cajun
středa 29 února 2012
středa 7 března 2012
Maghreb 1: Andalusie, islámská a berberská hudba, rai.
– náboženská nesnášenlivost, Babylon. Arabové a Židé před Hitlerem.
– arabské výboje z Iráku do Andalusie: Ziryab, vyhnání Maurů a Židů. Sefardská hudba.
– Interzone. Tangier. Oran. Projekce do literatury: Paul Bowles, William Burroughs, Too Far from Home.
– rai: Khaled, Rachid Taha.
– berberská hudba. Jajouka.
– andaluská hudba v Andalusii i v Maroku.
– Emil Zrihan.
středa 14 března 2012
Maghreb 2: spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
– novodobé tradice. Káhirský pop. Libanon. Nubie, Sudán. Taraab. Arabská hudba na východním pobřeží Afriky.
– Ya Rayah
– židovská i arabská hudba, tři odlišné osudy: Reinette l’Oranaise, Cheikha Rimitti, Souad Massi.
– otrokářské výboje Arabů napříč Saharou, dobytí Timbuktu, černošská diaspora v Maroku, náboženská bratrstva Gnawa a jejich rituály, projekce do výtvarného umění. Hudba Tuaregů, pouštní festival na Sahaře, vliv na styl britských kytaristů (Justin Adams, Robert Plant).
středa 21 března 2012
Západní Afrika: griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji. Evropská kytara v rukou afrických hráčů.
Příběhy: Babani Sissoko a Buena Vista Social Club, Fela Kuti, osud rebela a antihvězdy.
Hudba z dalších oblastí Afriky.
středa 28 března 2012
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Qawwali, indo-islámská fuze z 13 století. Ravi Shankar, Ali Akbar Khan a Yehudi Menuhin. Islámská i křesťanská hudba z Kavkazu, Alim Qasimov, Djivan Gasparyan, Ross Daly, Greeks and Indians. Izrael jako tavící kotlík mezi Východem a Západem.
Hedvábná stezka, Theodore Levin, Kayhan Kalhor.
Tradiční autentická lidová hudba v Evropě, folklór, folklórismus
středa 4 dubna 2012
Evropské regiony a menšiny 1
Dvořák, Janáček, Brahms, Bartók, Bittová
Evropské regiony a menšiny 2
Keltské země
Galicie, Katalánsko, Baskicko
Řecko – Rembetiko
Skandinávská specifika, Sámové, lidová hudba na Sibeliově akademii v Helsinkách.
Korsika, Sardinie, Bulharsko
Balkánské styly: sevdah, manele, turbofolk
World music z domácích zdrojů– moravské regiony, nahrávky, festivaly, Chodsko
středa 11 dubna 2012
Kavkazské zeměHedvábná stezka
Čína, Taiwan, Okinawa
Tuva, Mongolsko, Altaj,
hrdelní zpěv, šamanské rituály
Oceánie, Indonésie, gamelan
středa 18 dubna 2012
Americké regionální tradice:
cajun, zydeco, tex-mex, blues, gospel, spirituály. Klezmer v USA i v Evropě. .
Karibské ostrovy i pobřeží
Trinidad, steel drums, Garifunové
Kolumbie, Kuba, cumbia, vallenato, son.
středa 25 dubna 2012
nejzazší termín k odevzdání semestrální práce
Brazilský subkontinent:
samba, forró, bossa nova, MPB, tropicalia, choro, hudba versus vojenská junta, Marlui Miranda, Indiáni z Amazonie. Vazby na styly z dalších lusofonních oblastí: Angola, Kapverdské ostrovy, morna a fado.
Peru, Argentina, bandoneon, chamamé
středa 2 května 2012
středa 9 května 2012
středa 16 května 2012
rektorský den
pondělí 21 května 2012
test řádný termín
zároveň budou vypsány náhradní termíny
Zadání semestrální práce, témata:
1. Moje setkání s autentickou hudbou v terénu, na koncertě, na cestách.
2. Jsou hudební kultury ohrožené? Má smysl je zachraňovat? Protekcionismus versus důvěra v “neviditelnou ruku darwinovského přežití”?
3. Téma volitelné, schválené přednášejícím.
Termín odevzdání: středa 25. dubna
Forma: emailem
subject/předmět zprávy: ESEJ (důležité)
eventuelně na papíře na přednášce 25. dubna
rozsah: cca 2.5 normostrany, tj 75 řádek / 60 úhozů