Valašská hudba na polský způsob
10. 12. 2012 | Rubriky: 2012,Články,UNI
K valašské identitě se nehlásí jen obyvatelé hornatého regionu na severozápadní Moravě. Pohoří Beskydy zasahuje i do Polska, tamní Valaši svůj původ rovněž odvozují od pastevců, kteří sem přišli z Rumunska, a hrají podobnou hudbu, jakou jsme zvyklí slýchat od moravských kapel. Polská skupina Wolosi dokonce natočila skladbu Od Moravy jde déšť, a svůj repertoár čerpá z přesně vymezeného místa v polských Beskydách. Původní sestava lidových muzikantů vznikla před čtvrt stoletím, později přibrala mladší hudebníky s klasickým vzděláním. Mezi oběma křídly ve skupině dochází na koncertech k vypjatým interakcím, brilantní instrumentální improvizace svým hráčským potenciálem připomínají daleko víc skupiny z Maďarska anebo z Finska nežli ty moravské, u nás zatím kapela s obdobnou koncentrací muzikantského talentu chybí. Letos Woosi vystoupili v Rudolstadtu v rámci turné, které navazovalo na vydání velmi zdařilého alba. Pokud po něm budete pátrat na Internetu, nenechte se zmátnout – kapela v různých fázích své existence vystupuje pod lehce odlišnými jmény jako Wolosi, Volosi, Wolosi & Lasoniowie, nebo Walasi, variace v názvu souvisí s tím, že dřívější kapelník se jmenoval Walach a v současném obsazení hrají bratři Lasoe
Jak se liší hudba z Polských Beskyd od té z moravské strany hranice?
Existuje tam spousta paralel, k typickým sestavám patřilo spojení houslí s dudami. Naše hudba má třeba mnohem blíž k moravské než k hudbě z polského podhůří Tater.
Co všechno za sebou máte?
Původní sestava vznikla jako folková kapela před pětadvaceti lety. Počáteční repertoár pocházel z oblasti zvané Trojwies, což je trojúhelník tvořený třemi vesnicemi, jmenují se Istebna, Jaworzynka a Koniakow, leží v místech, kde se setkávají hranice Polska, Slovenska a Česka.Tam se hraje hudba jakou jinde v Polsku neslyšíte. K lidovým muzikantům se před 8 lety připojili hudebníci školení, já a můj bratr, oba jsme prošli Katovickou akademií, a tehdy jsme začali komponovat nové písně, založené na lidových motivech.
Jak to jde dohromady? Lidoví muzikanti jsou samouci, každý hraje po svém. Kdežto u klasického hráče a zvláště u houslisty je všechno pevně dáno, včetně barvy tónu. Musíte nějak zapomenout vaše školení?
Trochu ano. Někdy ty lidové hudebníky napodobujeme. Když někdo z kolegů do hry zanese nějakou lidovou odlišnost, hned to zkusíme po něm.
Na koncertě jsem si všiml že cellista často místo hry smyčcem brnkal na struny prsty – je i to odvozené z lidové tradice?
Stanislaw Lason: To jsem odkoukal od našeho basisty, původně se tak na basu hrálo v Rumunsku, odkud Valaši přišli, a já jsem to přenesl na cello. V klasické hudbě dřívějších období to neexistovalo, ale v soudobé vážné hudbě se to používá běžně.
I když vy se zaměřujete na valašskou hudbu a vaši krajané Kroke hrají klezmer, cítíte vůči nim nějakou příbuznost? Oni jsou z Krakova, to není z polských Beskyd tak daleko.
Podobnost je v tom, že v obou případech hrají školení hudebníci hudbu, která se tradovala bez notového zápisu, a rozdíl je v tom, že oni jsou školení všichni, kdežto my jsme mix.
Původně psáno pro UNI, 2012/10