Musiques Sacrées du Monde, Fes, Maroko, červen 2003. Fotky a text (c) Petr Dorůžka |
Evropan ve Fesu s překvapením zjišťuje, že i sakrální hudba pulsuje rytmem, a že působí na tělo stejně jako na duši. Feský festival je unikátní nejen myšlenkou, ale i rozsahem: trvá celý týden, odpoledne se hraje ve stinné zahradě muzea Batha, večer na obrovitém nádvoří Bab Makina, o půlnoci začínají sufijské hudební seance, dopoledne probíhají filozofické a humanitní semináře.
|
Goran Bregovic, v Maroku donedávna neznámý, hrál na nádvoří Bab al Makina své oratorium na téma náboženské snášenlivosti mezi křesťanstvím, judaismem a islámem. Protože se jednalo o zahajovací večer, podívat se přišel také marocký král Mohammed VI. |
|
Yungchen Lhamo ve Volubilis. I když její koncert vrcholil v prudké bouři, která smetla stan s občerstvením, vystoupení dokončila v naprosté důstojnosti, jako člověk který se hned tak něčeho nelekne. |
Ze své vlasti utekla Yungchen Lhamo v roce 1992 za dramatických okolností přes Himaláje do Nepálu. "Prchala jsem se svým pětiletým synem, a dalšími Tibeťany, vedli nás dva pastevci. |
"Teď přijde blok postmoderních náboženských písní", ohlásil Gilberto Gil lakonicky v závěru svého koncertu, a střídal reggae s dunivými rytmy brazilských otroků. |
Feská medina je středověké centrum města s uličkami průchodnými jen pro lidi a osly. |
Návrat na home page WORLD MUSIC |