White Bicycles: making music in the 1960s, Joe Boyd
15. 4. 2006 | Rubriky: Články,Knihy - recenze
Z rockové literatury se stal během posledních dekád slušně prosperující průmysl, v němž vedou biografie i žánrové zaměřené studie. Od nich se Boydova kniha liší: vejdou se sem Bob Dylan, Fairport Convention, i John Lee Hooker, s nimiž všemi Boyd spolupracoval, společným jmenovatelem je hudební scéna 60. let. Pro ty, kdo nejsou zrovna pamětníky se sluší dodat, že Boyd v různých fázích své dráhy “objevil” Pink Floyd, Cream, Stevieho Winwooda, i pozdější členy Abby, ale žádný ze svých objevů nezúročil jako manažer, především proto, že nade vše chtěl produkovat alba.
Boyd vystudoval na Harvardu a ve svých 21 letech přivezl Muddyho Waterse do Británie. V Londýně Boyd prožil bouřlivá šedesátá léta. “Švindloval jsem, nikdy jsem se příliš nezkouřil. Mým cílem bylo stát se šedou eminencí, ale přitom jsem popřel alespoň jeden z mýtů 60. let: byl jsem u toho, a pamatuji si to.”
Významná část textu je věnována Nicku Drakeovi, jehož alba Boyd produkoval, i filmovému dokumentu o Jimi Hendrixovi, který Boyd sestavil a natočil po jeho smrti. Boydův dar objevovat a produkovat neznámé ho nakonec přivedl k world music: natáčel alba s Martou Sebestyén, bulharským saxofonistou Ivo Papasovem, umělci z Kuby i Brazílie. Tuto éru ale knížka už nepopisuje – ale doufejme, že Boyd se k ní vrátí při nějaké další příležitosti. Vydavatel www.serpentstail.com, cena 12 liber
ISBN 1852429100
Přečtěte si anglický rozhovor s Joe Boydem